Податок за швидкий продаж авто зросте до 18%: у Раді підготували зміни для ФОП і автовласників

07-10-2026 19:00
news-image
Податковий компроміс заради траншів: як новий законопроєкт про ПДВ послабить тиск на бізнес і посилить правила для авторинку.
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

Податковий комітет парламенту вирішив не обирати між урядовою концепцією та альтернативним проєктом, а підготував власну доопрацьовану версію змін до Податкового кодексу. Проєкт розроблений для виконання міжнародних зобов’язань України перед МВФ та Євросоюзом, від яких залежить отримання макрофінансової допомоги та траншів.

Проте «спрощення адміністрування ПДВ» має податковий контраст: десятикратне підвищення порогу від’ємного значення ПДВ, який може стати підставою для позапланової перевірки і жорсткіше оподаткування швидкого перепродажу автомобілів. Якщо транспорт пробув у власності менше 183 днів із дня державної реєстрації за продавцем, дохід від його продажу пропонують оподатковувати за ставкою 18%.

Гра на випередження від Податкового комітету

Коли на розгляді парламенту опинилися урядовий законопроєкт № 16037 та альтернативна ініціатива № 16037-1, Податковий комітет вирішив піти третім шляхом.

Члени Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики скористалися процедурою, передбаченою частиною другою статті 110 Регламенту, та підготували доопрацьований законопроєкт на основі обох ініціатив.

Причина поспіху цілком практична. Україна взяла на себе відповідні зобов’язання перед ЄС у межах меморандуму про макрофінансову допомогу від травня 2026 року та перед МВФ — у меморандумі від 2 липня 2026 року.

Серед них — спрощення адміністрування ПДВ для ФОП та підвищення порогу для проведення документальних позапланових перевірок. У пояснювальній записці прямо зазначено, що врегулювання цих питань є головною умовою виконання міжнародних зобов’язань та отримання макрофінансової допомоги ЄС і траншів МВФ. Зовнішні кошти мають покривати критично важливі бюджетні видатки, що дозволить спрямовувати більше внутрішніх доходів бюджету на сектор безпеки й оборони.

Мільйонний бар’єр для перевірок та квартальна звітність для ФОП

Одна з головних змін для бізнесу — суттєве підвищення порогу від’ємного значення ПДВ, який може стати підставою для документальної позапланової перевірки.

Поріг «мінуса» зросте у 10 разів. За чинною редакцією підпункту 78.1.8 статті 78 ПК України такою підставою є, зокрема, від’ємне значення ПДВ понад 100 тис. грн. Законопроєкт підвищує цей поріг до 1 млн грн.

Важливий нюанс: мільйонний поріг стосується саме від’ємного значення ПДВ. Він не означає, що бюджетне відшкодування до 1 млн грн автоматично звільняється від перевірки.

Квартальний звітний період замість щомісячного

ФОП, зареєстровані платниками ПДВ, отримають право самостійно обирати квартальний або місячний звітний період.

Для переходу на квартальний період необхідно подати заяву за 15 календарних днів до початку відповідного кварталу. Змінювати звітний період можна буде не частіше одного разу протягом року.

Для платників із високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства також змінюється розрахунковий період: замість 12 звітних податкових періодів використовуватимуться чотири квартали.

Зведена накладна на неплатників ПДВ

Платники зможуть не пізніше останнього дня місяця складати одну зведену податкову накладну за операціями з покупцями, які не зареєстровані платниками ПДВ, у тому числі з урахуванням отриманої від них попередньої оплати.

Автозаповнення в електронному кабінеті

Проєкт передбачає можливість попереднього автоматичного заповнення податкової звітності та податкових накладних на основі інформації, яка вже є в інформаційних системах контролюючих органів.

Правило 183 днів для авторинку та VIN-коди

Ті, хто очікував побачити в законопроєкті лише норми про адміністрування ПДВ, знайдуть у ньому й суттєві зміни щодо оподаткування продажу транспортних засобів.

Проєкт змінює пункт 173.2 Податкового кодексу.

Нульове оподаткування доходу від першого за рік продажу легкового автомобіля, мотоцикла чи мопеда пропонується зберегти за умови, що транспортний засіб перебував у власності продавця понад 183 дні з дня його державної реєстрації за цією особою. Така сама умова встановлюється для застосування ставки 5% при другому продажу.

Якщо транспортний засіб перебував у власності менше 183 днів, дохід від його продажу оподатковуватиметься за ставкою, встановленою пунктом 167.1 ПК України, — 18%, навіть якщо йдеться про перший або другий продаж протягом року. Третій та наступні продажі також залишаються під 18-відсотковою ставкою.

Ще одна зміна стосується податкових накладних. При постачанні транспортного засобу в них пропонують обов’язково зазначати його ідентифікаційний номер — VIN-код.

Правило 183 днів і вимога щодо VIN-коду мають запрацювати з 1 січня 2027 року.

Реорганізація без обов’язкової перевірки та воєнні штрафи

Законопроєкт спрощує перенесення від’ємного значення ПДВ під час реорганізації підприємства шляхом перетворення.

Зараз таке перенесення прив’язане до документальної перевірки контролюючого органу. Проєкт встановлює виняток: ця вимога не застосовуватиметься при перетворенні, якщо новоутворена особа своєчасно подала заяву на перереєстрацію.

Окремий блок стосується механізму добровільної сплати податкових зобов’язань за результатами документальних перевірок у період воєнного стану.

Якщо платник протягом 30 календарних днів із дня, наступного за днем отримання податкового повідомлення-рішення, сплатить податкове зобов’язання, нараховане за результатами відповідних документальних перевірок, штрафи та пеня за таким ППР не нараховуватимуться. Виняток — випадки оскарження податкового повідомлення-рішення.

Якщо платник оскаржує ППР, суми, вже сплачені відповідно до цього механізму, на період оскарження не підлягають поверненню або зарахуванню.

Крім того, до 31 грудня 2026 року включно проєкт передбачає тимчасове незастосування визначених антифорстолінгових обмежень щодо середньомісячних обсягів реалізації або ввезення окремих тютюнових виробів.

Коли зміни набудуть чинності

Тут законопроєкт передбачає кілька різних дат.

Загалом закон має набрати чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Водночас зміни щодо правила 183 днів при продажу транспорту, VIN-кодів у податкових накладних, квартального звітного періоду для ФОП — платників ПДВ та окремих правил для платників із високим рівнем добровільного дотримання мають запрацювати з 1 січня 2027 року.

Ще одна група змін, пов’язана з іпотечними інструментами та сек’юритизацією, має набрати чинності з 1 липня 2027 року, але не раніше набрання чинності Законом «Про сек’юритизацію та облігації з покриттям».

Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Google Новини SUD.UA, а також на наш VIBER та WhatsApp, сторінку у Facebook, в Instagram та в Х, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Источник: СЮГ